Tun M mulakan serangan politik di saat Muhyiddin fokus Covid-19

admin

 18,186,994 

 

Tan Sri Mohamad Ariff Mohd Yusof, speaker Dewan Rakyat, mengesahkan penerimaan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Usul undi tidak percaya itu dikemukakan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad yang merupakan bekas Perdana Menteri dan Ahli Parlimen Langkawi.

 

“Usul itu membangkitkan isu: Mengemukakan resolusi untuk membuat ketetapan bahawa Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Ahli Yang Berhormat Pagoh tidak mempunyai majoriti ahli-ahli yang berhormat Dewan Rakyat,” jelasnya dalam satu post di FB Parlimen Malaysia.

 

Tambah beliau lagi, usul itu akan dibawa ke mesyuarat Dewan Rakyat yang dijangka akan bersidang sehari pada 18 Mei ini sebelum dijangka disambung semula pada Julai nanti.

 

Adakah anda pembaca merasakan wajar tindakan yang dilakukan oleh Tun M ini?

Adakah Tun M hanya pentingkan kuasa politik semata-mata tanpa hiraukan kesan wabak Covid-19 (yang menghancurkan ekonomi negara dan menyebabkan rakyat hidup dalam kesusahan)?

 

Wan Saiful Wan Jan, Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU menegaskan usul berkenaan amat tidak sesuai untuk dibawa ke Parlimen memandangkan pelbagai tekanan hebat yang sedang dihadapi barisan Kabinet termasuk krisis ekonomi akibat wabak Covid-19 yang melanda negara ini.

 

“Saya kesal dengan usul undi tidak percaya yang dibawa oleh Tun Dr Mahathir Mahamad kerana pada saat ini, Tan Sri Muhyiddin dan seluruh Kabinet sedang fokus dan berhempas pulas membantu rakyat, tidak wajar memberi tekanan untuk kepentingan peribadi dan atas dasar politik.

 

“Kesusahan rakyat dan ekonomi negara sepatutnya diberikan perhatian utama, bukan kuasa politik semata-mata”.

 

“Usul ini memberi gambaran seolah-olah Tun Mahathir tidak peka dengan kesusahan rakyat dalam menangani COVID-19 serta tekanan ekonomi, dan sekarang bukan masa membalas dendam kesumat peribadi,” katanya ketika dihubungi hari ini.

 

Apakah anda berpendapat Tun M hanya pentingkan kuasa politik dan bukan kesusahan rakyat?

View Results

Loading ... Loading ...

 

76 thoughts on “Tun M mulakan serangan politik di saat Muhyiddin fokus Covid-19

      1. Mahafiraun ini dia x fikir kn rakyat yg sebenar ,mahafiraun berkongsi untuk menjahanam kn negara bersama Nuar Brahim lge ,3ekor kadam dajjal ni la yg akan merosak negara dan rakyat Malaysia

    1. TM tak patut lakukan ini menampakkan dia seorang yg pentingkan politik saja tanpa pikir tentang kesusahan rakyat. TM xlagi relevant. Di akhir kehidupannya bersekongkol dgn DAP ..
      Semuga dia sempat bertaubat

  1. Apo la…rakyat tgh menderita, Tiada mata pencarian. Dia Tak sabar nak jawatan pm balik. Apa ni Tun, hilang semua rasa respek kepada Tun.

    1. Sepatutnya Tun M berganding bahu dgn TSMY dan kerajaan, memberi nasihat utk menghadapi dan menangani covid19 yg sedang melanda negara dan dunia. Sama sekali tidak boleh diterima apabila membuat serangan politik semasa TSMY dan kerajaan bergelut menangani wabak covid19 yg merisikokan rakyat negara dan ekonomi. Jika Tun ingin menjadi PM kembali, kenapa Tun letak jawatan?. TSMY dan kerajaan sdh melakukan yg terbaik dlm masa yg singkat.. Kenapa diganggu lagi hanya semata² memuaskan nafsu politik para pemimpin PH?.Apakah Tun dan para pemimpin PH mahu melihat rakyat menderita disebabkan kerakusan nak berkuasa?. Harap kita semua ingat dan muasabah diri.Betapa tingginya dan besarnya kuasa yg kita pegang,itu adalah amanah Allah swt.Allah lah yg lebih berkuasa dari segala²nya..

      1. semakin hari makin benci aku kt tun..
        kita xtau bila kita akan di panggil illahi. ya betul mati xkira usia.. Tapi tun sebagai seorg tua yg umur hampir seratus… kamu kena tau kurniaan umur kamu yg panjang ni adalah satu bonus utk kamu lebih bersedia utk bertemu illahi… bukan dgn usia kamu yg diberi lebih utk digunakan utk politik semata2.. kamu sebagai seorg tua.. apa lagi yg hati kamu x puas? buat masa ni rakyat puas dgn TSMY. Apa jadah yg kamu kata nk kembalikan mandat rakyat?
        selamat mandat diberi apa nilai yg telah kamu balas pada kami?
        Saya penyokong kamu dlu.
        tapi sejak kamu memerintah saya lebih nampak byk sampah.
        maaf tun.
        saya benci kamu

    2. Tun dan sekutunya merasa bimbang di atas kenyataan bagi siasatan Bon Samurai yg telah dipinjam ketika pendapatan ekonomi tidak meruncing.

  2. Hurmm….org politikus memang sampah….saat rakyat tengah menderita jawatan politik yang diutamakan….Sampah sarap

  3. Adanya puak gila kuasa ni ,agong pun diorang sanggup pertikai..dan rakyat makin resah dgn tindak tanduk si tua ni dgn pak non..

  4. Krjaa covid dah nk selesaiii…..depaa tauu nk masukk senangg2 pulaa kt tapak pm muhyidin…gilaaa kuasa niii ssmpaii tk hbisss2 lgiii…dukk idakk gilaa ajeeeee……otakkk masingg2 dahh jdii benggongg dahhhh…..tuhann takkmauu panah dgan kilatt buangg orangg2 yg hatii busukk niiii……

  5. Selagi Mahathir, Anwar & Lim Kit Sial ada..
    Politik negara takkan aman! Mereka sanggup memfitnah & menipu rakyat demi kuasa!
    Lagi hairan bin ajaib , masih ada melayu yg ikut mereka !

  6. PH ni berpolitik 24 jam…
    Bila menang, depa berpolitik sesama sendiri, cantas sana-sini… sampai negara jadi huru hara….
    Bila kalah, depa mula berpolitik balik utk rampas jawatan…
    Rakyat dah muak la .. Rakyat mahu kestabilan…
    Jadi, kepada MP2 terutamanya yg melayu, pilihlah PM yg sedia ada skrg ni…
    Lupakankah dan abaikanlah sahaja segala hal berkenaan TUN & ANWAR ni.
    They are obselete. Whatever they say are deemed irrelevant now.
    Masaalah antara mereka berdua selama 22 tahun semenjak 1998 telah memecah belahkan melayu dan banyak menyusahkan negara.
    Lets open new chapter !!!!

    1. Ya.. mp melayu jgn jdi barua gila kuasa.. Harta dn jawatan… Fikirkn lah juga nasib ank cucu d kemudian hari.. Hari ini kamu munkin menteri / lain2 jawatan tpi ank cucu munkin peminta sedekah d tanah air sendiri peninggalan nenek moyang nya..

  7. Kemenangan DAPpig atas penipuan…termasuk PH…..PN memerintah baru atas mandat rakyat…rakyat sokong TSMY sebagai PM ke 8…..pergi pelingkop puak DAPpig termasuk Atok det…dan PH yg lain..rakyat bersatu agar TSMY kekal sebagai PM..kalau ..suku sakat Atok det nk….GUBAR KAN PERLIMAN…ITU SAJA..Rakyat bangkit dan bersatu…

  8. Gila kuasa dia dh x nampak dh semua tu rakyat susah ka mkn ka dia tau poket dia ja masuk susah juga org mcm ni kan semoga Allah bg petunjuk dkt org yg tamak mcm atok ni

  9. tun sekaran ni tiada parti,,,,,ph tendang,,,,malu nak ikut tsmy, siapa tun dlm parlimen sekarang ni,,,,,ketua pembangkang nuar yg punya,,,,sebenarnya ramai yg tunggang tun sekarang ni,,,,dulu (pru14) ramai yg terkena dgn aura tun, sekarang tun tiada aura lagi dimaj bangsa melayu,,,,tun akan tinggalkan legasinya yg hudoh dimata melayu,jgn salahkan melayu jika tiada rasa hormat lagi pada tun,,,,,

  10. Ini ke yg nak dijadikan pemimpin,,,,lepas ni rakyat mati,,,,lah,,,,, org tengah hadapi masaalah dia pulak menyebok pasal PM,,,,,,,lagi2 dia,,,,,fedap rakyat,

  11. Memang dah jenis yg tak mcm manusia berakal..makin tua makin nyanyok..sebenarnya bontot dah panas,rakyat dah mula menyenangi dan terima PN..dia dah rasa PH goyah..sebab tu..ambil jalan menangguk di air keruh..

  12. Umur dh dekat nk cecah 100 ni ingatan pn sekejap elok sekejap tak..tapi TUN tetap PM legend..tapi hok seorang lagi tu yg tak brapa nk legend sangat tak habis2 duk gila nk ke jawatan PM..

    1. Daripada Tun M bising nak buat undi tak percaya pada PM TSMY lebih baik Tun M minta bubarkan parlimen saja.
      Kita lihat kuasa undi siapa yang banyak dia lah bakal jadi PM berikut nya.
      Apa lagi Tun M nak.
      Duduk ontok ontok dah lah, nak kumpupkan harta dan nak bawa mati tak cukup lagi ke?
      Bawa bawa lah bertaubat dan ingat bila akan mati.
      Dan renungkan dah cukup belum bekal nak bawa mati.

  13. bodo punya mangkaq dulu aku sokong hg sebab aku nk tgk melayu kembali bersatu dan kuat tetapi hg cuma jadi PM untuk menaikkan kuasa pengkhianat2 yg ada didalam PH….jadi aku sudah tidak percaya lagi dgn TUN….

  14. Semoga Allah sentiasa merahmati kerajaan PN dibawah pempinan TSMY.
    Alhamdulillah.
    Bagi saya kerajaan PN hari ini adalah yg terbaik.
    TSMY juga adalah yg terbaik.
    Dan sesungguhnya sekarang ini rasa hidup cukup amat selesai tanpa menteri menteri yg resis seperti kerajaan pimpinan
    PHDAP dahulu..
    Alhamdulillah.

  15. Tsmy lembik ngn madey die mmg hormat atok..aku rse die akn bg laluan pd atok n bg non n kominis dap..utk terajui kembli ngr

  16. jangan risau PH hanya pandai kencing saja..paling hebat pun dia akan bergaduh sama2 depa…sebab umno dan pas dah jadi satu pasukan..itu yg dia takut..mmmm.

  17. Sampai mati pn dia x akn tlg org melayu, bgi dia org melayu malas dn bergantung PDA kerajaan TPI klau dia kumpul harta bgi ank beranak kroni bolih pulak ambil duit kerajaan.

  18. dah hujung2 pon masih gila kuasa..punca kroni ko la bagi pelancong masuk sampai 1 malaysia terbabit..pon masih nk kuasa lagi ke..ahh sudahlaaaa..dok rumah layan cucu lagi bagus tokkk..TSMY yg terbaikkk..

  19. Slm maaf ….APE YG SY NMPK LAH DI SINI TOK DET NI RASA NYE MMG MAHUKAN ANK DIA YG MENJADI PM LAH PD APE YG SY NMPK LH…TOK INGT MALAYSIA NI WAJIB UNTK JD PM DR KETURUNAN TOK DET KE…

  20. Dunia tgh puji negara kan pasl tngani covid ni…nanti tup2 name die jdi pnyelamt…rkyt makin Naik benci pada tun

  21. Sepatutnya diusia senja ni TM perbanyakkan amal ibadat, menjd ahli surau dan masjid…x perlu lagi terhegeh2 main politik

  22. Tun ni kenapala semua nk ikut diaorg tu. Org suh toleh kiri awk toleh, suh buat itu ini hikutt je semua.. Apala temberang lagi puak2 tu

    1. Bkn gila kuasa.tp nk mati dlm brkuasa.apa la yg dia kemaruk sgt.mnghitung hr dah umuq tu.baik cr bekalan nk mnuju kealam lg satu.kekal abadi.

  23. Terpulang kpda kita sebagai rakyat.. Kita dah nmpak siapa blh jaga kita n negara kita.. Jd klau rakyat pilih tun m atau anwar, tak tau lh nak cakap ape.. HIDUP TSMY, sokong TSMY…

  24. Bagi saya berpolitik ini penting khususnya kepada orang melayu untuk mengekalkan kuasa dan hak orang melayu. Ada kalanya saya rasa menyampah lebih lebih lagi dalam keadaan sekarang, saya nampak begitu jelas sekali tentang macam mana politik itu berfungsi. Dahulu, kebanyakan pemimpin parti mengunakan rakyat atau dalam bahasa lain ‘hamba’ untuk mendapat kuasa dan kedudukan tempat. Memang tidak dinafikan untuk memdapat tempat kedudukan, pemimpin perlu tangan tangan rakyat untuk mengundi mereka. Tetapi selepas menggunakan tangan tangan rakyat untuk kedudukan, masing masing masih lagi sibuk bermain politik dan tidak melakukan pekerjaan mereka. Kemudiannya rakyat pula yang ditindasnya.
    Ini memberi gambaran yang jelas kepada saya menunjukkan berpolitik tak ubah seperti (SCAMMER).
    Perbezaan politik dengan “scammer” ialah pendaftaran dan pengiktirafan. Itu sahaja.
    Terima kasih
    By,
    Mr. Unknown

  25. Mngajar rakyat ttg erti ikat perut, di kala minta rakyat bantu kerajaan
    Sendiri tk bersama rakyat masa susah minta lagi kuasa.

  26. time jd pm mau letk jawatn..pas tu sakit ht sndri ..mau lg jd pm.bikin kucar kacir politik d mlysia sj..ganti2 dh kerajaan memerintah.ok sudh pm skg ni.trbukti jua tnggungjwp nya pd negara..wlu aku x puas ht bpn dpt rm500 sj..x tau ketegori apa itu..

  27. kc br ja dia. minta perhatian mungkin tu..pm kita sekarang cukup prihatin… semoga tuhan melindungi pm kita drpd masalah..

  28. Pemimpin betkepentingan diri dan kroni bukan untuk rakyat dan kepentingan negara.itu pendapat jahil saya

  29. Pelik ape nya Tun dah nyanyuk.nuar Ibrahim gila kuasa nk jadi pm….yang pelik ada org Melayu dok sokong yg natan 2 ekor nie

  30. Selagi petronas tak tkar .kepada myak ank nya ftron..ingat mhazir nk duk diam….apa salah kenderaan kerajaan dan sabsidi nlayan kekal dgan petronas .ryat pun dapat mafaat .juga .ni kira nk bagi ank ² kya saja .cbai pyaa org tua..

  31. Nilah pemimpin legend ko org..yg hebat percaturan politik tahap dunia..puiii menyusahkan org menganggu tidur org menyemak mata memandang dah..org tua ni…kita hormat dia adakan dia hormat kita…puiiiii…tq

  32. Susahlah kalo mcm ni,,,lantikkan sultan pun di pertikaikan…MELAYU MUDA LUPA….rasa2xnya ayat ni utk Tun M sendiri la,bukan utk org lain…

  33. Tk pyah pertikaikan credibility TSMY..dia Adalah anugerah Allah yg trbaik utk rakyat..kami dh muak dgn politaik

  34. Sebenarnya PH lah yg sepatutnya berdepan menghadapi covid 19, dan mereka dlm merencana pertumbuhan ekonomi tiba2 bermula langkah Sheraton dan kerajaan pintu belakang, siapa yg sebenarnya derhaka terhadap mandat rakyat?

  35. Orgtuani bukn peduli hal raayat dye cara ke kuasa je raayat biar mampus tkpa tpi dye kroni2nya nk pulon duit byktu celaka betul phni

  36. xhbs2 duk kacau org…atok oh atok dh rehat lh lk…xcukup lg ke apa yg ade..harta bertimbun pn xlh bawak kubur tok
    ..

  37. Itu mmg taktik dia utk menjatuhkan lawan.dia pandai mencari ruang dan masa utk melumpuh serta menjatuhkan mangsa nya.bukan hanya TSMY yg dia nak buat..semua Pm2 yg terdahulu pun dia buat perkara yg sama..itu lah kelebihan Tun M.jgn rasa heran dan jgn tak tau..

  38. Berdrama kot usaha nak mengangkat party ular lidinya PPBM..YDPA telah memanggil semua MPs sudah tentu baginda sudah pun mendapat majoriti baru buat keputusan..drama situa puaka paria ni jgn dilayan sangat..

  39. dia punya pasal la convid ni merebak…
    org da suruh tutup pintu masuk negara…dia ckp jangan risau kita ade kepakaran….ko main2…ko cakap ape mana tak letak 200j pelancung cina ni kan….ko juga yg bukan main ofer lagi dia org masuk malaysia….
    dah kne PKP mcm ni semua susah….
    ko sayang sangat dengan pelancung cina tu sbb nk dapat duit….ko pk duit je dalam hidup ko…nyawa rakyat ko buat mcm sampah….
    bile convid ni dah merebak ape peranan ko…ape sumbangan ko….
    ape yg ko dapat lakukan…
    sebaliknya ko tekan lagi rakyat…ko tekan lagi PM…ko tekan lg kerajaan…
    mase arwah adib meninggal ape yg ko buat….
    ko patut solat…taubat…
    abis solat tu ko tengok renung diri ko…ape yg ko dah buat pada tanah air ni….penat tunku Abdl rahman merdekakan….tp ko yg kaut keuntungan….
    sedih aku tengok….nk tak nk generasi aku yg terpaksa bekorban berperang demi anak cucu aku….ko tak pe la…anak dah kaya…ko pn dah puas mewah hidup atas kayangan…rumah ade ekon….

  40. Usaha nak jdi PM smula menteri2 ngn semua yang terlibat lg2 yng dbris hadapan bersungguh-sungguh berperang ngn wabak tok sibuk nak jdi PM semula apa lah yng dkjarkan sgnt tok
    Fikirkan lah tok untk kemakmuran negara Malaysia

  41. Yg fokus Covid 19 Dato’ Dr Noor, sejak bermula covad lg, ari ni baru ambil cuti sehari, TSMY Pm yg anda sayangi semasa covid bermula sempat bermain golf dan membahagi bahagi jawatan GLC KPD mp agar kedudukannya terjamin

  42. Tun tak bolih jadi bapa negara sebab keadaan dlm kesusahan dok bendung penyakit..dia dik kalut rebut kuasa…kalau bapa negara bapa kpd kita dia mesti bertenang dan fokus dgn covid…menyusahkan kita saja…

  43. @ erti kata lainnya bermksud Tun menuduh YDPA bersubahat dgn TSMY menipu undi? Bkn dikatogeri penderhakakh?

  44. Dalam bulan ramadan ni elok la buat amalan banyak2.Semuga hati yg hitam menjadi bersih.Bulan ramadan ni la kita berebut nk buat amalan yg banyak sbb kita x tau bila Allah akan mengambil nyawa kita.

  45. tun m sengaja buat tu nak kasi nampak pada rakyat bahaya barisan pembangkang sebenarnya gila kn kuasa dan tamak kn pangkat atau ada sebab lain

  46. Hari tu gatal letak jawatan…sekarang nk balik jawatan…suka2 letak… suka2 nk balik jawatan… ingat jawatan PM Malaysia nie apa? Siapa sebenarnya yg permainkan mandat rakyat? Dan ketika memerintah 22 bln adakah mandat yg diberikan oleh rakyat telah ditunaikan segala janji..?? Selepas melepaskn mandat rakyat kemudian riuh rendah ingin semula kuasa dgn melaungkn atas dasar mendapat mandat rakyat..? Akai Ada ke..? Sudah2 la pemimpin memperbodohkan rakyat…kami sokong TSMY kekal sebagai PM 8 hingga PRU 15 InshaaAllah sekiranya cemerlang Akan terus diberi mandat..sekian.

  47. Have said many times.
    Mahathir mohamed was and is power crazy.
    Mahathir mohamed have own self interest for his families & cronies.
    Mahathir mohamed is liable spliting the malays & bumiputra.
    Mahathir mohamed is treacherous to the majesty, the King.

  48. Sudah sudah lah tun M…kami sebenarnya masih menyayangi tun sesama ummat…cukuplah tu serahkn hal malaysia ni pd yg boleh membuat kerja utk rakyat …
    TUN M..dah boleh berehat la..dah xsanggup tengok tun di boneka kn oleh dap ni mereka hanya guna tun shj…sedih umur dah brapa tu tun dah 95 dah stay at home bermain dgn cucu cicit je dirumah….

  49. Tm ni dia ltk jwtn dulu sbb dia dh nampak bahayanya cv19. Klu ph masih memerintah alamat negara jd mcm itali. So dia u turn plk bila kerajaan PN dapat tangani pendemik ini dgn bijak sehingga mendapat pujian seluruh dunia. Rakyat pun sayang kerajaan sekarang. Penyakit HD merasuk . Tu yg nk buat undi tak percaya pm sekarang.

  50. Dia ni jenis x reti bahasa dh lah masa wabak ni nk menyerang ltk jawatan konon.. Lps jawatan konon.. Bila org lain tangani sibuk plak.. Tak boleh tengok org senang dia ni… Allah tu ada.. Kita tengok saper menang nnt

  51. Tunku Abdul Rahman jd PM dia kacau
    Paklah jd PM dia kacau
    Najib jd PM dia kacau
    Madey jd PM,sendiri meracau hingga runtuh KERAjaan pH
    Tsmy jd PM dia start nk kacau

    Sesungguhnya Pengacau ni bnyk membawa musibah n malapetaka kpd Negara !!!

    Atok dh 95th,ptut duk kt tikar sejadah j,tnggu masa panggilan kubur.Subhanallah.insaflah

  52. Wahai insan yg bernama TM, DSAI, ingatlah kesusahan rakyat pada masa ini. Jgnlah pentingkan diri demi memuaskan nafsu serakah sendiri. Usah kerana ketamakkan kamu semua, kedaulatan negara, kepentingan melayu tergadai. Raja² Melayu yang menjadi payung bamgsa Melayu turut dilenyapkan. Bermuhasabah lah diri. 😩😩😩😩😩

  53. Tun x sedar dri.. Kubur kata mari tp msh sbuk dgn politik. Sdh2 la..hri tu msa covid baru start dia msh nak jayakan tahun melawat malaysia.. Msh alu2 kan kedatangan pelancong china. Klu dia tk letak jwtn hri tu..fuhh tk tau la kes covid d mlysia mcm mna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error

Share news in social media