Hati-hati, Rohingya akan baham kita bila ramai, kata Rais Yatim

admin

 6,831,308 

 

Pengerusi PPBM Negeri Sembilan, Rais Yatim mengingatkan  “kita” bakal dibaham komuniti Rohingya apabila bilangan mereka mencapai ratus ribu di negara ini, di sebalik serangan xenofobia terhadap golongan pelarian itu sejak akhir-akhir ini.

 

Mengulas artikel di yang dikongsi di Twitter tentang 3 lelaki Rohingya terlibat pecah rumah ditahan polis, bekas menteri penerangan, komunikasi dan kebudayaan itu semalam berkata “Rohingya ini masa bilangannya kecil memang lunak perangai – pijak semut pun tak mati…”

“…tapi bila jumlah mereka dah beratus ribu dibahamnya kita. Kaum lain yang datang ke mari zaman Inggeris 20-an ‘gitu’ juga akhirnya.
“Kita sama-samalah belajar dari sejarah yang takat ini banyak menyebelahi orang luar.”

 

Dalam tweet yang lain, Rais Yatim bersetuju dengan kenyataan DYMM Sultan Johor yang menitahkan penerima kerakyatan semasa Pakatan Harapan memerintah mesti disiasat, kalau tidak boleh berbahasa Melayu, kerakyatan mesti ditarik.

 

Seiring dengan laporan yang dikeluarkan Ketua Audit Negara 2019 yang mendedahkan jumlah pelancong China dan India yang tiada rekod keluar dari Malaysia pada 2018 sehingga 2019 berjumlah keseluruhan 116,064 orang, hal ini suatu yang serius dan merisaukan kerana sesetengah daripada mereka yang tiada permit ini terlibat dengan jenayah judi online dan scam di negara ini.

 

Justeru, kerajaan perlu mengambil langkah proaktif. Sebuah NGO mencadangkan kerajaan membuat pembaharuan pada MyKad dengan menggantikannya dengan tulisan Jawi berikutan dengan tersebarnya berita mengenai penjualan MyKad secara online yang giat dibicarakan di media sosial.

 

Semoga kita dapat belajar dan mengambil iktibar dari sejarah seperti yang dikatakan oleh Rais Yatim. Siapa yang tidak belajar dari sejarah akan mengulanginya. Sesungguhnya menjadi kewajipan kita semua untuk menjaga negara ini demi generasi masa depan.

 

13 thoughts on “Hati-hati, Rohingya akan baham kita bila ramai, kata Rais Yatim

  1. Nasihat yang sangat penting. Semua org melayu perlu berfikir sejenak tentang nasib yang akan melanda generasi masa depan kita. Pertahankanlah negara dari warga asing. Ingatlah tanah ini milik kita, hak kita. Janganlah Terlalu berlembut atau simpati dengan warga asing. Kelak akan menyiksa bangsa sendiri.

    1. Aku dr dlu lg x senang dgn kemasukan warga asing…walaupon msk sbg pekerja yg sah…sbb mrk ni krg ajar…kita org tmptan plk jd bwhan mrk…lbh lbh lg pelarian dan pati…mmg aku x bg muka kt diaorg…

      1. Masa PKR jadi gov yang makin teruk. Berapa banyak chinese mainland dekat johor. Bersepah macam semut hurung gula. Dala tak reti bahasa melayu pastu kerek kencing merata dekat kawasan bazar karat

  2. Setuju….memang camtu pun perangai diorg. Kalau dah ramai tu mesti akan buat Hal. Kacau anak data org, Berani buat bising. Saya Bukan kata semua. Ada yg baik. Tapi mmg lumrah bila ramai diorg Akan Naik kepala. Ni real life yg jadi kt selayang. Mohon kerajaan ambil tindakan.

  3. Yup…Kita fikir jauh. Memanglah Kita kesian tgk keadaan diorg. Tapi kena Ada limit, jgn sebab kesian Kita korbankan tanah air Kita. Bagi kerakyatan, bagi pasar selayang, bagi tanah, bagi segala kemudahan, kerajaan terpaksa spend duit utk warga asing walhal rakyat sendiri masih ramai hidup melarat dalam kemiskinan. Fokus kepada rakyat sendiri….tegas kepada warga asing, hantar balik Rohingya ke Bangla…. Yang pelarian Rohingya Ni Bukan diorg nak lari2 dari kekejaman…….tapi diorg nakkemewahan dgn Cari duit di Malaysia. Padahal di Bangladesh , mereka dapat hidup Aman ramai je Mana Ada penderitaan.

    1. Dari dulu saya xsetuju PATI.. banyak risiko buruk er baiknya. Belajar dari sejarah. PN kena ketatkan undang2..Tangkap ikan2 jerung ni jual IC..melayu baham melayu.. gelap duit JPN kena telus..

  4. Mmg setuju dengan pandangan rais yatim. Anak muda ramai yg Tak dapat melihat benda Ni sebab diorg Tak merasai kesusahan hidup, struggle org dulu2 untuk dapatkan Hal keistimewaan ekonomi. Dasar ekonomi Baru yg dilancarkan oleh tun Razak objektifnya untuk improve ekonomi org melayu. Kita tuan tanah tapi hidup dalam kemiskinan. Ni lah hakikatnya, toksah lah nak kongsi lagi tanah ini kepada Rohingya pulak.

  5. Kita sebagai warganegara terpaksa berebut dengan pati nikmat dimalaysia … puak ni ko ramai beranak pinak … lama2 malaysia ketiadaan melayu ori… dah campur dna cina india siam indon rohindya dll …. ni nak panggil bangsa apa tak tau …

  6. Tak serik ke macam mana sukar nya menguruskan pelarian vietnam yg ditempatkan di Pulau Bidong dulu. Ni rohingya dibiar bertebaran diseluruh Tanah Melayu dan kemudian kemasukan mereka menjadi tak terkawal melalui lorong tikus di darat dan laut luas. Baik bertindak segera sebelum terlewat. Jangan dah terantuk baru nak terngadah.

  7. Ya, sudah sememangnya kita rakyat Malaysia begitu prihatin dengan permasalah pendatang sehingga sanggup menerima mereka pada mulanya, tetapi akhirnya mereka mengambil kesempatan dengan tujuan mengoncang air yang tenang (ketenteraman negara) yang membuat rakyat benci pada mereka kerana perbuatan yang melampaui batas dengan menggunakan kekerasan dan paksaan untuk mendapat keïstimewaan (kewarganegaraan ) yang kita tidak tahu latar mereka. Kalau mereka dah semakin banyak pasti susah untuk dikawal kemasukan mereka ini mahu pun pendatang asing yang lain seterusnya…maka Kerajaan harus berhati2 menerima dengan sesuka hati saja tanpa menyiasat latar belakang mereka. Akhirnya Kerajaan juga akan susah untuk mengawal kebanjiran pelarian asing ini dan akibat seterusnya kepada negara….Persoalannya :
    #Siapa yang memberi makan dan minum ? Sedangkan ekonomi kita tidak stabil, rakyat Malaysia
    ramai lagi masih hidup menderita..dll(Pengangguran masih belum dapat diatasi..dll)
    Kerajaan harus berpandangan jauh…..

  8. Harap kerajaan bertindak keluarkan warga asing dari tanah tumpahnya darahku ini.rakyat semakin marah dengan kebanjiran mereka.

  9. Betul sangat… Bgsa rohingya kurang berupaya utk huruharakn org melayu atau kerajaan… Tpi yg masuk tk kluar2 tu kalau bertindak huruhara melayu dn negara… Sb mereka lengkap, bijak.. Dan yg paling penting mereka mkin ada sokongan yg kuat..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error

Share news in social media