Filem Baru Namewee, ada perkataan ‘Melayu’ selepas tajuk ‘Babi’

admin

 215,661 

 

Pengarah dan pelakon Cina kontroversi Namewee atau nama sebenar beliau Wee Meng Chee sekali lagi mengundang kontroversi baru berkaitan filem terbaru beliau yang bertajuk ‘Babi’.

 

Poster filem Namewee bertajuk BABI yang jelas memaparkan perkataan ‘Melayu’ selepas perkataan BABI berkenaan.

 


Gambar poster tersebut yang kini tular di media sosial jelas merupakan satu penghinaan kepada bangsa melayu dan boleh menyebabkan ketegangan di antara kaum.

 

Samada ada ianya disengajakan atau tidak Namewee sepatutnya menghormati dan menjaga sensitiviti berkenaan.

 


Dia yang sebelum ini membuat video bersifat sindiran dan mengandungi kata-kata kesat yang dimuat naik ke dalam siaran Youtubenya.

 

Antara lagu-lagu ia adalah termasuk lagu berjudul Kawanku sebuah lagu kotroversi yang mengkritik Cina malaysia, orang Melayu, dan Negarakuku.

 


Walau bagaimanapun ia kemudian dipadam olehnya demi menjaga sensitiviti perkauman di Malaysia.

 

Walaupun diselubungi kontroversi akibat lagu-lagu sindiran terbabit, Wee telah mengeluarkan album bertajuk 明志 Namewee, di Malaysia pada 3 September, 2007, Album itu siap pada bulan Mei, dengan mengecualikan lagu kontroversi Negarakuku.

 


Walau bagaimanapun satu laporan polis perlu dibuat dan siasatan dibawah Akta Hasutan perlu dlakukan ke atasnya akibat kontroversi yang terbaru ini.

 

Minta FINAS mengharamkan filem ini dari ditayangkan di Malaysia.

 

PDRM perlu melakukan siasatan dan mengenakan hukuman yang sewajarnya sekiranya Namawee mempunyai motif untuk menimbulkan ketegangan dalam isu perkauman di negara ini.

 

Adakah anda setuju jika kerakyatan Namawee dibuang kerana sering menimbulkan isu perkauman yang boleh menggugat keamanan negara?

View Results

Loading ... Loading ...

 


4 thoughts on “Filem Baru Namewee, ada perkataan ‘Melayu’ selepas tajuk ‘Babi’

  1. Belum tgok dh judge 😂 crita based on true story.. Mengisahkan tentang dalam 1 Sekolah yg 1malaysia 🤣 of coz ada pelbagai kaum agama dan bangsa.. Ni la hakikat nya, ni la reality hidup yg pahit kita nak terima.. Budak2 dlm Sekolah tu hidup berpuak puak taknak campur kaum lain saling menghina kaum lain. (reality) part paling ‘rasa dekat’dgn kita dimana pengetua Sekolah rasuah polis sembunyikan kes bunuh dlm sekolah.. Kasihan keluarga mangsa yg miskin takdapat pembelaan yg ni paling sedih.. Apa2 pun korang tgok sendiri la #aku belajar kat jepun lagi teruk kena pulau 🤣 hinaan tu perkara biasa, maklum la kita bertudung.. Belum tentu kau jumpa sama melayu kat sana yg nk kwn dgn kau# pendapat masing2.. Apa2 pun filem dia ni tak ditayangkan di dlm malaysia pun

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error

Share news in social media