Usia lanjut, sampai bila mahu rebut dunia, soal Dr. Maza

admin

 6,717,881 

 

KUALA LUMPUR, 20 Jun — Mufti Perlis mengingatkan “seseorang” agar tidak terus mengejar dunia di saat usia semakin lanjut.

 


Datuk Mohd Asri Zainul Abidin berkata individu berkenaan perlu sedar dan mendekatkan diri kepada Allah.

 

“Maka, sudah-sudahlah di penghujung usia. Sehingga bila ingin merebut nama di dunia fana!

 


Berhentilah! Lazimilah tikar sejadah sebelum ajal menjemput,” coretnya di Instagram semalam.

 

Kiriman yang disertakan gambar tulang-belulang dinosaur mengajak pengikutnya berfikir hikmah kepupusan haiwan berkenaan.

 


Dinosour dikatakan telah pupus. Itu pun jika benar, satu rahmat Allah yang besar buat manusia.

 

Andainya usia dinosour dipanjangkan sehingga kini, mungkin akan mengundang banyak masalah kepada kita.

 


Manusia apabila usia lanjut tanpa ketakwaan, mungkin mengundang banyak masalah kepada manusia lain,” katanya.

 

Mohd Asri turut memuatkan doa Saidina Umar al-Khattab ketika pulang dari menunaikan haji.
Doa berkenaan bermaksud:

 

“Ya Allah! Sesungguhnya telah lanjut usiaku, telah rapuh tulang-belulangku, bertambah ramai rakyatku, maka ambillah nyawaku sebelum aku mensia-sia tugas dan tanpa ditimpa fitnah”.

 

Sumber: Instagram

 

Atuk hasrat nak jadi PM sehingga umur 100 tahun?

Kesalahan Muhyiddin lebih besar dari Najib – Mahathir


39 thoughts on “Usia lanjut, sampai bila mahu rebut dunia, soal Dr. Maza

    1. biar lh yg muda sikit terajui negara..bab nk penuh poket dia xkira tua ke muda..kdng² yg tua pndai mkn pandai simpn..sbb dh brpengalaman

  1. Dah tua rehatlah, dah tak boleh buat keputusan, sekejap nak, sekejap tak nak. Sekejap nak letak jawapan, pastu nak jadi PM balik 😵😵😵

  2. Klau buat ibadat, buat ibadat bertsunguh2, kalau buat kje, buat kje bersunguh2, klau buat ibadat jgn sampi tngal kje, klau buat kje, jgn sampi tngal ibadat…

    1. Dafi Jahadi tu lah… Syaitan x kan ngaku die tu syaitan… Sebab syaitan x nmpk salah die… Syaitan sentiasa nmpk khilaf orang lain…

  3. Memang bodoh tua lansung tak ingat nak mati. Hasad dengki, fitnah, mengumpat, busuk hati, bangga diri, menghasut, kianat, rasuah menjadi mainan Saka Tua. Hidup lama pun banyak buat dosa. Mampos cepat lagi bagus.

  4. Entahla.. apa la dia nk.lg… bgla org lain nk selamatkan negara.. dia patut pikir..yg dia selamat x kat sana nnt

  5. Dia..bukan nak ingat mati……yg penting…dpt kuasa…..fiknah org jaaaaa……sudah lah dah naik meluat tengok muka dia hari hari.
    HARI…ni atau besok mungkin kematian menjelma….bertobat lah kerana anda mr M….. suka buat fiknah

  6. Ini lah sebahagian ulama yang mengatakan.
    Panjang harapan.
    Yang bermaksud.
    Panjang harapan itu akan menarik sesaorang manusia untuk mengambil berat terhadap dunia dan bertungkus lumus menghabis kan masa untuk membina istana impian nya. Sahingga sesaorang itu sanggup menghabis kan masa siang dan malam, untuk memikir kan caranya mengator impian nya. Pada ketika itu seluruh hati dan anggota nya sentiasa sebuk Didalam menuntut keduniaan. Dan segala amalan untuk akhirat pun di lupa kan dan tidak di kerjakan nya, ada pun dunia ia ada lah tempat tinggal sementara sahaja, dan akan binasa, tidak berapa lama lagi. Kita pula akan berpindah daripada nya akan menempuh pula alam akhirat. Segala harta benda dan kekayaan yang kita kumpulkan kita akan tinggal kan. Dari itu kita sentiasa lah merasa kan mati itu sentiasa berada di samping kita.
    Manalah tahu sisa2 ajal hanya tinggal hanya sedikit masa lagi. Padahal kita sedang sebuk dengan urusan dunia.
    Dan membelakangi pula urusan akhirat.sekira nya maut itu datang menyambar kita. Sedang kan kita Didalam keadaan tersebut. Nescaya kita akan kembali kepada Tuhan.
    Tetapi sedang kan kita masih belum bersedia untuk menemui nya.
    Didalam wasiat Rosulullah kepada Ibnu Umar.
    Yang bermaksud.
    Anggap lah dirimu Didunia ini, sebagai seorang musafir, atau pun sebagai pe gembar.
    Dimana Nabi menganjur kan kepada kita supaya sentiasa. Mengingati kepada kematian. Dan mengurangkan cinta kita terhadap dunia yang fana’ ini.
    Wallahualam.

  7. Kesihan anak dia cakap kaya Raya aset Berbilion Tapi suruh Bapak Kerja sampai Ketua ganyut dan biarkan orng Tuanya itu dihina oleh Bangsa nya sendiri seperti apa xang berlaku. Skng

  8. Dia nk kd PM sbb nk betulkan kerosakan yg kjaan lama lakukan.. tp lebih baik si tua ni betulkan diri dia n keluarga dia dulu. Family dia pn huruhara tu. Yg ada saham kilang arak, pembela LGBT, bini tk pakai tudung. Family sendiri tk boleh betulkan.. ini nk betulkan negara.. puuiii

  9. Tapi apa yang aku nampak atuk ni sengaja korban dirinya demi survival bangsa Melayu ,yang aku nampak PN semakin kukuh dari segi pentadbiran negara baik dalam negeri atau luar negara, yang aku nampak PH yang semakin tak tentu hala ibarat diluah mati emak dimakan mati bapak,dap masih mengharap aura Tun M untuk tarik undi Melayu berbanding Anwar Ibrahim yang kebanyakannya org Melayu terutama penyokong pas tidak mempercayai lagi,sekiranya tiba 2 dengan kuasa Allah menjemput kembali rahmatullah,atuk tak rugi apa2 kerana secara dasarnya misi untuk Melayu islam telah tercapai

  10. Elok lh dduk di rmh buat amal ibadat sbb tuhan nk jmput tk kira usia esok lusa ntah lh hdup lgi ke tk..jgn tkut dgn byng2 sndri tpi tkut lh akn azab allah nti..

  11. Selagi ada umur @ usia .terus berdakwah selagi lidah boleh berkata kata @ lisan..sekalipun…. tapi berpolitik ni ada had nya .jadi fikir2 kan lah

  12. Saya lebih yakin DSAI dan tok mat di gandingkan menjadi pilihan Pm dan TPM kedua pemimpin ini Jantelman dan tidak kianati parti masing masing.

  13. Tun hanyut dengan kuasa dan harta hingga lupa nasibnya di akhirat kelak. …..
    Kehidupan keluarga yang dikelilingi pelbagai kemewahan menyebabkan pintu hatinya tertutup untuk menerima nasihat dan teguran daripada ustaz atau ulamak. Orang yang seperti ini memang tak layak untuk diangkat sebagai pemimpin khasnya bagi umat dan negara lslam spt Malaysia…
    JANGAN musnahkan masa depan umat lslam di Malaysia dengan melantik orang yang jahil dan dayus sebagai pemimpin.

  14. Dunia ni sebenonya pendek waktunya .95 thn baru sejam didlm alam barzarkh ..tp manusia tetap xmengakui ..selepas masuk kesana ..dah xistirehat .masaallah ank2 .masaalh isteri .masaallah rezki dr sumber yg dtg ..beso tanggong jwb .nk dipersembahkn kpd Tuan yg empunya langit dan bumi serti seisi bumi ..

  15. Doa pd Allah moga Atok sempat dpt hidayah percaya ketentuan Allah , pm 8 adalah pilihan tepat dari Agong kita

  16. X usah dinasihat kan nya,hati nya sudah tertutup untuk mengingati pengakhiran hidup,sbb itu terus menerus mengejar dunia.bio kan bio kan bio kn si luncai terjun dgn labu labu nya.

  17. Betul lah kata kata Mat Sabu ketika dulu bahawa Mahadir adalah mahafiraun yg mengaku tuhan,beza dgn Mahadir dia anggap ORG lain tak layak jadi PM hanya dia je yg layakjadi PM

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error

Share news in social media