Isu Bon Samurai: Guan Eng bakal diheret ke Mahkamah

admin

 834,477 

 

(Sarawak Voice) – Pelbagai pihak mendesak kerajaan menjalankan siasatan sama ada melalui SPRM ataupun satu RCI ditubuhkan bagi mencari jawapan mengapa bekas Menteri kewangan Lim Guan Eng membuat pinjaman Bon Samurai daripada Jepun.


 

Ini menurut Pengarah Jabatan Amal Malaysia Shehdi Hazrik Samsudin berkata, kerana Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri mengakui bahawa negara mempunyai simpanan dana kewangan bernilai RM2 trilion dan RM1.2 trillion dikumpul ketika beliau menjadi Menteri Sementara baru-baru ini.

 

 

Katanya, Guan Eng sebelum ini sering membuat kenyataan yang meragukan mengenai status kewangan negara baik hutang negara mahupun pendapat dan perbelanjaan negara sehingga pernah mendakwa lima bulan pertama beliau hanya berbekalkan RM450 juta sahaja sedangkan gaji dan elaun penjawat awam pun sudah lebih RM8 bilion sebulan.


 

“Tanda tanya mengapa pinjaman ini dibuat boleh membuka ruang kepada ketidaktentuan ekonomi negara ini kerana hutang Bon Samurai yang dimiliki oleh kerajaan Malaysia dengan jaminan kerajaan asing bakal menjadikan ekonomi Malaysia lebih terdedah kepada risiko mata wang asing terutama Yen,” katanya dalam satu kenyataan seperti disiarkan dalam Harakah Daily.

 


“Malaysia sebelum ini mempunyai hutang dalam mata wang asing yang sedikit setiap tahun dan keseluruhan hutang negara adalah dalam bentuk mata wang Ringgit Malaysia.  Namun pada Jun 2019, hutang dalam bentuk mata wang Yen telah meningkat kepada RM 13 bilion,” ujarnya.

 

Ujarnya, walaupun kadar faedah yang dikenakan kepada Bon Samurai tersebut serendah 0.63 peratus namun kita perlu melihat juga nilai perdagangan mata wang asing atau kesan faktor forex ini kerana ia boleh menjadikan kadar faedah juga terkesan kepada kenaikan mata wang asing tersebut berbanding ringgit.

 

Adakah anda bersetuju jika SPRM atau RCI ditubuhkan untuk menyiasat kes Bon Samurai Guan Eng?

View Results

Loading ... Loading ...

 


45 thoughts on “Isu Bon Samurai: Guan Eng bakal diheret ke Mahkamah

  1. Tak payah nak mengarut untuk dapat simpati rakyat dgn fitnah engkou tu. Kita patut trma kasih pada lge yg dapat simpan dana sampai 2 trilion hasil kerja cemerlang beliau sbg menteri kewangan bersama tun. Simoo bika berkuasa hanya petik jari je boleh pakai 250 bil dana untuk bpn. Ngkou ingat duit semua ni dari langit ke.

    1. Elo schmuck, there’s no way any economy can save as much as RM2 trillion in 22 months.. ’tis musta been done at least in a few years of robust economic growth, which was evident during Najib Razak’s era when Malaysia recorded the world’s longest bull run in history.. or spesis mcm ko nak cakap satu dunia kena dedak jugak 😅

      1. Memang BANGANG betul KHADAMX2 PHancing ni..psl tu
        senang sngt kena KENCING dngn Pemimpinx2 PHancing ni..ingt BODOH pasti ingt KHADAM PHancing…sesuai sngt..

    2. Jgan buat keyataan sendiri,,,tolong faham,,,2 trilion ty bkan hasil kerajaan ph,,,tetapi itu la kenyataan nya hasil kerajaan dlu BN,,,apa2 pun saya mntak maaf klu trsilap🙏🙏🙏

    3. wei bodoh tu duit tinggalan kerajaan lama iaitu umno . TUn M ada buat pengakuan . nk bodoh pegi bodoh sorg2 jangan kasi bodoh th kat orang lain .

      1. Orang bangang sahaja yang percaya selama 22 bulan LGE blh simpan duit begitu banyak. RBA DAP Komunis memang percaya isu ini kerana tahap kebodohan DAP hanya tumbuh bila PH jadi Kerajaan…

    4. Org bodoh jer percaya PH gain 2 trillions within 22 months dengan tiada apa2 pelaburan… dengan propaganda murahan dan amat menjijikan, menjual harta2 milik bumiputra kepada kroni2 yg berkepentingan utk keluarga dan parti haram jadah dgn harga yang tidak masuk akal… duit memang zaman BN… malukah oooi sedar sikit diri… nothing good about PH but dalam sejarah akan dikKENANG kerajaan yg membariskan sebagai menteri2 yg menipu dengan kekelusuan pendidikan dan sebuah kerajaan yang AMAT GAGAL

      1. Ph tgglkan kenanggan sgt buruk buat negara.. dap cipta sejarah.. boleh menyalak dlm parliment dan hampir berjaya jahanamkan dan pecah belahkan rakyat malaysia

    5. Ya la tu ..minta cepat2 buat RCi ..simpanan kaya lebih kaya dari rizab antarabangsa negara kaya singapore….kikiki …jangan kupa siasat mana pi duit melana tu nak bayar elaun Covid frontliner pon macam bunyi ….macam tapisan dan borang …

    6. Standard akal barua Dap bodoh nak mampus. Dlm 22 bulan menyimpan 2 trillion..bodoh apa kau ni..setakat menjadi menteri kewangan dgn jual aset negara aku ingat,aku pun mampu..

    7. 22 bln dpt kumpul 2trillion?keluarkan statement…!najib pon smpai 9 tahun dpt kumpul 1.2 trillion…cuba bercakap ikut fakta jgn pakai auta semata mata…

    8. Tuan solomon…duit bpn tu adalah dri baki dari duit era BN dulu la weiii…sebenarnya LGE ckp secara menterbalikkan fakta.
      Duit negara ada hampir 2 trillion tpi dia ckp hutang yg hampir 1 trillion…nak silap-mata kan mata rakyat…ambik pinjaman bon samurai utk cover line….komisyennya aje berapa agaknya ya….rakyat jadi mangsa…kalau sama-sama nak kan kebenarannya sain petition ni utk tubuhkan RCI…

    9. kerja cermelang jadah nya.. dan kalau dah ada 2trilion knapa perlu buat pinjaman bon samurai..cuba fikir kejap..otak mana otak..

    10. Ko ingat 22 blan bleh simpan duet byak tu ka lahanat.. Ko punya bodoh bkan biasa2.. Madey sndiri yg ckap 1.2 trilion tu dkumpul masa najib pm la lahanat..org bodo ja percaya atok penyamun n penyangak dan apek bodoh pukimak guan eng..

    11. Kje cemelang mana tu, isu tanah di pulau pinang, bunglow pun x seatle
      Ny siapa plk yg pinjam BoN samurai,, kau yg pinjam ke
      Utk pe pinjam? Sdgkn kata malaysia tgh byk hutang,skg covid 19 kerajaan siap bg bantuan pd rakyat, sdg kn LGE kta mlaysia xd duit? Jimat konon rakyat bantu 30THG ewallet je
      Cara pe yg die bantu?
      Bantu tmbah hutang,,
      Kata najib byk hutang,
      Yg die tmbah lg pe,,xke bodoh lembu tu.

    12. 1.2 trilion ringgit semasa era najib lah ngok…diakui oleh tun…bukan semasa era ph….lge sendiri mengaku 450 juta utk 5 bulan pertama…itu yg dia cakap…lepas kejatuhan ph tun sendiri yg cakap malaysia ada 2 trilion dlm simpanan…tiada siapa yg akan percaya dgn lge lagi…

    13. Tuan x cerdik
      Dalam keadaan pelabur lari..mata wang ringgit jatuh mmjunam,
      Harga minyak dan bahan Mentah eksport jatuh…nak simpan 2 trillion
      Pandangan mcmni bikin malu diri sendiri je. Baik duk diam2

    14. Hahaha lawak 2 trillon dlm masa 22 bulan memerintah lawak lah. 2 trillon mmg dah ada dlm BNM semasa pemerintah terdahulu kesiannnn

    1. Dakwa??repot dlu bersama bukti2 bru blh buat pertuduhan jika Ada bukti dn saksi pembabitan bru blh d sebutan dlm mahkamah utk d bicara dn dakwa…Ada bukti??

      1. Macamana dengan isu kes DS Najib pulak? Ada bukti sahih tak semua tuduhan yang dilemparkan terhadap beliau pulak?

        1. Tak kira dari parti mana pun. Umno.. pas.. dap.. ph.. pkr…. Jika ada bukti.. seret semuanya.. kita mau kan pemimpin yg bersih

      2. Aik kes DSNR 1mdb dah masuk ari keberapa da perbicaraan, x da bukti dan saksi yg bole membuktikan DSNR pun bersalah tp waktu dorg buat pendakwaan seolah bukti dan saksi bhgn pendakwaan seolah2 ada dn tepat…jd apa ada hal LGE pun kena dakwa jg…

        1. Jika x fhm istilah undang2 X perlu komenlh sbb benak Tu d ketahui umum..walaupun ianya dlm bahasa Malaysia tp x semua melayu yg memahami intipati/isikandung makna yg sbnr.

    2. heret ke mahkamah secepat mungkin….pinjaman berskla besar bahaya kpd negara…..kes perlu disiasat dn lge harus membuktikan nye

      1. X prnh Ada org buat siasatan keats pinjaman lh woii… siasatan bg salahlaku sprt Dana peruntukan/pembangunan/tender dn segala berkaitan pengeluaran dr perbendaharaan

        1. pinjaman kalau cakap tak salah tak apa…boleh diterima…tapi dimanakah duit yg dipinjam itu sehingga lge nak buat lagi pinjaman bon samurai 2.0.tak kan tak ingat kot…

  2. Buat dakwaan. Biar semakan dibuat apakah keperluan buat loan tersebut. Dan segala aset bernikai 2 Trillion tu, bukan PH yang kumpul. Jika dihitung apa yg dijual oleh PH.. mesti aset negara lebih banyak lagi.

    1. Dakwa, jika terbukti salah, jatuhkan hukum. Jika tak bersalah, lepaskan…begitu juga dgn kes2 lain, spt kes DSN, kes kekayaan Mahathir & anak2, kes bungalow LGE, terowong bawah tanah dan lain2 kes…
      Yg untung, Rakyat…
      Yg kena hukum, yg buat salah…

  3. 22 bulan..jana 2 trillion..power gila kot..tu yg dpt ewallet 30 hengget…hu…hu..hu..kepala hotak dialah..sembang bikin bimbang….

  4. Eh bodoh tu simpan sikit..data dari bnm menununjukan rizab negara bertambah dari 800 billion ke 2 trillion seoanjang 9 tahun BN memerintah…ph nk kumpul 2 trillion selama 22 bulan ?! 22 bulan memerintah, Lge hanya tahu menjual aset strategik negara secara lambak, alasan yang diberikan hutang negara 1 trillion, itu pun satu penipuan. Hutang makin bertambah terutamanya hutang luar negara yg sgt berisiko..kenapa perlu bon samurai sedangkan kedudukan kewangan negara kukuh…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error

Share news in social media